måndag 15 augusti 2011

Löparmani!

Så var hela styrkan tillbaka på jobbet igen! Och det verkar ha blivit någon form av löparmani bland personalen!
Alla verkar satsa på träningen mer än vad vi gjort på länge och det är riktigt kul! Jag hoppas nu också att vi kan pressa varandra och hjälpa varandra att motiveras!

Aftonbladet: "Kom i gång med joggingen"
Så när man är hemma på lunchen och kollar AB dyker det upp där också!
"Kom i gång med joggingen" är en av dagens artiklar. (Länk hittar du längre ned).
Det är en hyffad artikel, en ganska bra start. Det ända som jag tycker är mindre bra är att det kanske är lite för mycket för den som inte är tränad alls.

Är du helt grön? Hoppa joggingen!
Mitt tips för den helt otränade, börja med att vänja kroppen vid att komma ut!
Ta 30-40min promenad 3-4 dagar i veckan, gör det till en vana!
När du känner att det är naturligt, efter ett par veckor, börja jogga vissa delar av din promenad! Gå 10 min, jogga 3, fortsätt din promenad i raskt tempo ca 10 min till innan du börjar jogga igen!
Gör detta till en vana och öka sedan joggingen med ett par minuter!
Ta det lugnt och försiktigt. Öka långsamt.
Det handlar inte om att jag inte tror att du klarar jogga 3km, det handlar mer om att du också ska må bra av det! Om du får ont i kroppen eller en benhinneinflamation kommer du att sluta! Jogging ska få dig att må bra, inte lida!

"Stressa inte, låt det ta tid, låt det bli rutin!"


Införskaffa dig en ny joggingkonfektion och ett par nya skor, det brukar vara en extra motivation! Se också till att ha kläder för alla tänkbara väder.
En promenad i regn kan faktiskt vara underbart!
Gör upp ett schema med vilka dagar och tider som du ska promenera eller jogga, följ schemat så gott du bara kan!

"Till att börja med gäller det att vänja sig vid att knyta joggingskorna!"


Om du behöver lite extra stöttning, säg till några vänner att du börjat träna! Be dem att med jämna mellanrum fråga hur det går, eller kanske rent av träna med dig!

Lycka till med träningen!

AB: Kom i gång med joggingen

//M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar