söndag 11 november 2012

Alla fotbollstränare bör utbildas

Jag tror inte att man per automatik blir en bättre fotbollstränare för att man genomför en utbildning. Jag tror att det finns massor av bra fotbollstränare som är outbildade, men jag tycker att alla fotbollstränare bör ha någon utbildning och kanske finns det därför vissa brister i SvFFs upplägg.

Personligen är jag grymt nöjd med svenskans tränarutbildning, jag ska på den avslutande delen av bas2 om en månad, den s.k. diplomkursen.
Men jag förstår vissa tränare som känner att de inte vill gå utbildningen, tyvärr.
Exempelvis i ett lag där flera föräldrar är tränare så utbildar sig en av föräldrarna, tanken är sedan att den föräldern berättar för de övriga om vad han/hon lärt sig. God tanke. Men jag är övertygad att den personen missar massor som den andre hade snappat upp.

Därför kanske SvFF borde ha en kortare generell utbildning. En utbildning som sträcker sig över en helg och blandar lite från olika delar av bas1 och bas2. En utbildning där alla i en förening kan delta, på hemmaplan.
Först tänkte jag att detta kanske var något som föreningarna själva borde genomföra, men jag ändrade mig då jag tycker att detta vore ett ypperligt tillfälle för SvFF att komma ut och sprida sin filosofi på föreningsnivå.
Jag tycker också att tränare som redan genomgått "den riktiga" utbildningen borde delta dessa helger, dels för att bli påmind om viktiga delar av utbildningen men också för att uppdatera sig ifall SvFF förändrats sedan de genomgick utbildningen.

Jag tror att alla fotbollstränare bör ha någon form av utbildning för att ge rättvisa åt talangerna.

//M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar