torsdag 15 november 2012

Fantastisk uppvisning

Efter mitt lyckorus igår lämnade jag helt ute matchen mellan Sverige och England i mitt sena blogginlägg. Det kändes inte så relevant just då.
Det var en träningsmatch, vi ska inte dra för stora växlar på resultatet.
Media rapporterar om ett ungt och nytt engelskt landslag, om debutanter, om stjärnor som saknas.
Men samtidigt ska vi inte glömma att även Sverige har nya killar på väg in.
Alex Kacaniklic, Tobias Sana, Antonsson, Ranegi är inte killar med särskilt mycket landslagsrutin. Jag skulle inte vilja säga att Elm, Olsson, Olsson och Granqvist heller har så mycket rutin från landslaget.
Jag har ingen statistik från detta. Men visst känns det som att även Sverige är på väg att forma ett nytt lag.

Samtidigt har Sverige hittat en styrka.
Att kunna förändra en hel matchbild med taktiska byten, igår fick de lite hjälp av Engelska byten som förvirrade deras lag. Men ändå, Sverige visar att de läser motståndarna och gör byten där efter. Det är en styrka att kunna öka tempot och bli bättre de sista 30 minuterna av en match.
Men Sverige fortsätter också visa upp sina problem vad gäller fasta situationer, luftrummet i det egna straffområdet och en halvt förrvirrad målvakt.
Nog ska Sverige kunna slå de flesta lagen i EM-kvalsgruppen, som sämst bör laget bli tvåa. Men det är hög tid att jobba på lagets brister.

Jag är lite besviken på att Hamrén i sådana här matcher inte testar andra målvakter, det är en av positionerna som vi inom kort kommer att behöva hitta en ersättare. Enligt min högst personliga åsikt borde vi helst ha gjort det tidigare.

Men vi ska tacka grabbarna för en fantastik uppvisning och en match som går till historien (igen), även om det "bara" var en träningsmatch.
Och vi ska tacka SvFF för en underbar arena som ger fotbollssverige något att vara riktigt stolta över.
Sist men inte minst, långt från minst, så ska vi tacka den fantastiske och otrolige lagkaptenen Zlatan Ibrahimovic. Jag tror alla svenska fans tycker att han förtjänade de första fyra svenska målen på den nya nationalarenan.



//M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar