tisdag 11 december 2012

Diplomet taget, ett mål är avklarat

Har varit borta på Diplomkursen för Smålands FF och SvFF's Diplom UEFA B.
Jag hade tänkt att göra lite inlägg på kvällarna om vad vi gjort hela dagarna och hur det har gått, men när man väl kommit upp på rummet så har man varit så slut att man somnat direkt!

Här kommer därför en sammanfattning av de fyra dagarna!

Vi träffades fredag morgon och efter en presentation av instruktörer och deltagare gick vi snabbt in på grupparbete i teori om ledarskap, jag hamnade med en bra kille från Västra Frölunda och det kändes bra från början!
Vi jobbade på med mycket teori och grupparbeten på fredagen, det sista som hände var att vi blev tilldelade uppgifter att visa på första praktikpasset.
Där blev jag indelad med en herre som heter Staffan och som jobbar i Tölö IF, så fort vi började prata om hur vi skulle genomföra passet visste jag att det skulle bli succé!
Vi ville jobba på samma sätt rent praktiskt, och vi ville låta spelarna pröva momentet så mycket som möjligt.
Så på fredagskvällen gick man till sömn väldigt positiv.

Lördagen började med teori om träningslära, mycket fokus låg på hur man kan förändra intensivitetsnivån på träningarna. Spännande diskussioner tog form och instruktörerna fick nästan hålla tillbaka oss.
Efter lunch var det dags för mig och Staffan att visa vad vi kunde på planen, och precis som känslan var kvällen innan så gick det riktigt bra!
Vi hjälpte varandra genom det första passet och kunde gå av planen riktigt nöjda!
Kvällen fortsatte sedan med att vi fick nya uppgifter inför morgondagen, och jag hamnade i en grupp av tre med Staffan igen men också med en man som heter Arne. Efter lite diskussioner var vi klara med vad vi ville och hur vi skulle arbeta.
Vi rundade av och bestämde oss för att studera inför det teoretiska provet.
Det blev en ganska sen kväll och återigen så somnade man direkt när man kom till rummet!

Söndagen började tidigt med praktik, vi gjorde som planerat och visade igen att vår styrka finns i engagemang och instruera. Passet gick riktigt bra, vi missade lite pga, att vi bara tog pulsen på spelaren en gång och därför inte fick klara bevis på hur mycket vi höjde intensitetsnivån. Men i sammanfattning sa spelarna själva att varje övning blev jobbigare rent fysiskt och att den sista var väldigt tuff, så där fick vi ändå en form av bevis.
Vi fortsatte sedan med matchanalys och diskussioner kring det.


Efter lunchen var det också dags för provet, man var lagom nervös inför det och det blev inte bättre när man satte sig ned i skolbänken.
Jag skrev provet relativt snabbt och då kändes det bra, däremot kändes det mindre bra efter att man pratat med andra deltagare, jag hade formulerat mig väldigt annorlunda även om jag menade samma sak och jag blev allt mer nervös.
När alla var klara fick vi höra "facit" och då bröt jag nästan ihop. Mina tankar var, shit, de kommer inte förstå sig på mig...
Under ett par timmar var jag helt knäckt, det kändes totalt skit. Jag var förbannad på mig själv!
Men på kvällen kom en av instruktörerna fram och gratulerade till att jag klarat provet. Så jävla lättad man blev!
Vi var ett gäng som satt uppe ganska sent den kvällen och njöt av fotboll på TV och mycket glädje!

Tidigt på måndagsmorgonen började vi med praktik igen! Denna gången jobbade jag med en härlig kille från Nyköping som heter Richard. Vi tänker lite olika men ändå samma. Vi tycker att man ska fokusera på att spela fotboll och att det isolerade ska vara en grund i träningen. Det gick helt okej, vissa små misstag som vi upplevde själva men återigen bra feedback i hur vi instruerar.
Senare under måndagen presenterade vi också vår matchanalys, där jobbade jag med Stefan från min egna klubb och José från Halmstad. Vi tyckte ganska olika från de andra, men vi tror att vi presenterade hur lagets tanke att spela var, och vi påpekade också att de inte lyckades och därför såg det ut som ett 4-4-2.
Vi började och de som kom efter tyckte att de spelade 4-4-2 precis som vi sagt att det såg ut som.
Just när man kommer till matchanalys så går ofta åsikterna isär. Därför är blir det lätt så, det är också svårt att göra en bra analys på en enda match. Men vi var nöjda med det här också.
Måndagen avslutades med individuella samtal, jag kom ut efter dessa med världens kanske största leende! Helt otroligt att höra vad instruktören tyckte om mig!


Så jag åkte hem väldigt lycklig och starkt av dessa dagar!
Nu ser jag fram emot att åter träffa VL och lagen i Vetlanda! Idag är det två träningar som gäller!

Mot framtiden!

//M



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar