onsdag 30 januari 2013

Fotbollen på sociala medier

Läser på en blogg (calleand.wordpress.com) om allsvenska klubbar på Facebook och twitter, han har gjort en sammanställning av hur stora de är på sociala medier, dvs. hur många "likes" eller följare som de har.
Det vore intressant att försöka följa deras aktivitet med publiktillströmning etc.
Om en klubb som är mer aktiv mot sina medlemmar ökar i publik på matcherna?
Rent teoretiskt borde det vara så.

Jag tänker på de personer som är velande inför en match och inte riktigt har bestämt sig, där kanske en statusuppdatering kan vara det lilla extra som behövs för att välja att gå till matchen.

En annan intressant sak med hans statistik vore att försöka sammanfatta den med fler klubbar, ex. se om det finns någon div. 1, 2, 3 -klubb som är med och konkurrerar i antalet "likes".
Jag tänker direkt på IF rejban (div.5), klubben som krossade i Musikhjälpen på SVT.
Efter en snabb koll ser jag att IF rejban har 148st "likes" på Facebook.
Dvs. att de har ungefär det dubbla mot det lag som har minst "likes" i damallsvenskan, men de ligger långt efter herrallsvenskan.

Vet ni någon klubb som är lite mindre men som är duktiga på Facebook eller twitter?

För mer ren statistik gå in på bloggen som jag nämnde i början av inlägger!

//M


3 kommentarer:

  1. Jag kan direkt säga att ju mer aktiva HIF är på sina sajter inom socail media, desto större band knyter jag med dem. Ännu mer blir det då spelarna själva är aktiva och delar med sig av "anekdoter" från träningar och dylikt. Gemenskap och att känna tillhörighet helt enkelt =)
    Nu är ju förvisso inte HIF en lite klubb, men ändå något som går att ta till sig.
    Keep up the good work!
    /Micka

    SvaraRadera
  2. Bra sagt om att spelarna ska vara aktiva, nog något som många glömmer!

    //M

    SvaraRadera
  3. Kul att du läser min blogg Magnus och det är en intressant jämförelse du gör..

    Min tanke är att skriva om goda exempel från föreningar i lägre divisioner oxå. De är dock lite svårare att identifiera.

    När det gäller kopplingen antalet "likes" och antalet besökare på matcherna så ska det bli intressant att följa utvecklingen. Det föreningarna måste inse är dock att man varje dag spelar/agerar in för "fulla" läktare på webben.

    Precis som du skriver så finns det många verktyg för att bygga upp förväntningar inför matcher, engagera under matcherna och sedan förlänga arrangemanget efter.

    Det finns många mindre klubbar på twitter och facebook. Tyvärr så handlar det oftast bara om Live-tweets och liknande. Kolla vilka vi följer från SmFF-konto på twitter. Har till en början valt att nästan bara följa föreningar/lag.

    Några goda exempel som väver ihop FB, Twitter och instagram är Brahe Basket, Råslätts SK och Habo Wolly.

    SvaraRadera