torsdag 10 januari 2013

Självklart ska man nivåanpassa fotbollen

Dagens heta ämne i fotbollssverige är Vasalunds uppdelning av 5-åringar.
Visa skriker snabbt ut ordet elitsatsning, vilket är fel, det Vasalund gör är en felaktig tolkning av ordet nivåanpassning.

Så innan jag fortsätter kommentera mina åsikter om detta vill jag klargöra att det Vasalund gör är ett försök att göra rätt, men det blir en plump.

Här är varför jag tycker att de försöker göra rätt:
Vasalund går in i projektet med tron om att det även ska gynna dem som ligger ett steg efter.

Här är varför jag tycker att de gör fel:
De börjar med indelningen för tidigt, dvs, att när de uttalat har en bättre och en mindre bra grupp i femårsåldern förstår de inte barns utveckling.
Deras satsning kommer medföra att barn slutar, dels för att de klassas som mindre bra och dels för att deras föräldrar inte vill ha kvar dem i klubben.
De har inte förstått fotbollens riktlinjer och vad svensk fotboll bygger på.

Det här borde de kanske ha gjort:
Eftersom fotbollen i femårsåldern bygger på lek och mycket smålagsspel borde de hållet ihop gruppen till en större grupp. Om gruppen blir för stor borde de delat in barnen ex. geografiskt för att underlätta samåkning m.m.
Under träning kan man som tränare på ett bra sätt ibland nivåanpassa, dvs. dela in spelarna efter deras förmåga och intresse. Exempel på smålagsspel 2 vs. 2 är detta ett ypperligt tillfälle. Detta skall försökas göra utan att barnen tänker på det och det kan inte göras varje gång eftersom att barnen genomskådar det, tro mig, det gör de!
Fördelarna med denna nivåanpassning är att de som känner sig mindre bra och därför är mindre aktiva kommer att finna mer delaktighet.
I ex. spel 3 vs 3 kan man baka in att alla måste röra bollen etc. för att på så sätt också skapa delaktighet.

Eftersom att barnen är så unga så kan det inte behövas så mycket mer än så.
Om Vasalund tänkt sig att öva inlägg, crossbollar och långskott med sina femåringar, då rekommenderar jag dem istället att låta någon annan ta över styrandet av föreningen!

//M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar