måndag 28 januari 2013

Vilja att träna, varför skiljer den sig så enormt?

En sak som man märker när man tränar yngre fotbollsspelare är att alla säger sig vara lika målmedvetna, alla säger att de inte kommer att missa en träning o.s.v.
Men när man kollar statistik ser man att viljan för träning skiljer sig ganska kraftigt.

Ex. på måndagar tränar hela U-truppen med vårt A-lag, det är löpning som står på schemat och i snitt kommer 11 spelare till den träningen. Dagen efter har vi ett fotbollspass och ligger då på ca: 18 spelare.
Jag kommer att primera träningsnärvaro i uttagningar till match och det har jag också meddelat truppen, d.v.s. att de spelare som missar träning kommer allt längre från en plats i startelvan och till och med från truppen.

Nu finns det ibland orsaker som gör att man "måste" missa träning, och dessa spelare skall meddela mig det före klockan 14:00, spelarna sköter detta och jag kan följa ett mönster på varför och när mina spelare missar träning. Många av dem gör allt de kan för att träna så mycket som möjligt, men ibland måste också skola m.m. gå före.

Ett gott tecken för truppen är att den totala närvarostatistiken blir allt bättre och att gruppen blir allt mer träningsvillig. Det är numera allt mer sällan som spelare missar träning.

Men det är ett tydligt tecken på att spelarnas vilja skiljer sig enormt, beroende på träning, beroende på personlig form osv. Ett tydligt tecken är också att de spelare som inte missar träningar och som kämpar sig igenom alla träningar har utvecklats snabbt under vintern och blir allt mer givna i startelvan.

//M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar