måndag 11 februari 2013

Klubbens profil

Jag fortsätter på temat "att synas" och går nu från media till kläder.
Många klubbar erbjuder sina medlemmar overaller och kanske träningskläder, men hur många går ett par steg längre?
Sommarjacka, Vinterjacka, Mössa, Keps, Halsduk, Supporter T-shirt mm.

Man kan fråga sig hur detta påverkar en förenings utveckling, och mitt svar skulle vara enormt positivt.

Låt mig ta IF rejban som exempel, en förening bestående av mer eller mindre ett kompisgäng och som håller till i division 5 Växjö. De marknadsför sig som "Världens trevligaste förening" och förutom det ovan nämnda utbudet så har de också mobilskal, ölglas och liknande produkter.
Jag tror knappt att det undgått någon i regionen att de existerar, i flera "fotbollssamtal" jag haft de senaste veckorna har rejban kommit upp. Och oftast inte av mig.

I musikhjälpen i vintras uppmanades supportrar att skänka pengar i sitt lags namn, Soran Ismail triggande igång fansen till klubbar som Man United, Liverpool, Arsenal mm.
När tabellen stod klar fanns IF rejban på femteplatsen och de beskrev det själva som obeskrivligt att så många skänkte pengar i deras namn.

Men tillbaka till vad det ger föreningen.
Jag väljer att lista några saker som jag anser påverkas positivt av att profilera sig:
1. Samhörighet
2. Marknadsföring
3. Stolthet
4. Intresse
5. Proffesionalitet

Och kortfattat ska jag beskriva vad jag menar.
Genom att personerna i och runt klubben klär sig lika kommer de att känna samhörighet och de kommer att marknadsföra klubben genom att använda deras kläder. De kommer att bära kläderna med stolthet då de är stolta över att vara en del av föreningen, det kommer i sin tur att skapa ett intresse för klubben som kommer att upplevas som väldigt professionell.

//M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar