onsdag 13 februari 2013

Utbildningsplan för föreningen

Många föreningar som driver ungdomsfotboll saknar helt och hållet en plan för hur utbildningen ska bedrivas. Nu har SvFF tagit fram en generell utbildningsplan men jag tror att föreningarna bör engagera sig mer i det här och bygga en egen plan med SvFFs i grunden.

För oavsett om du bedriver din förening på ren bredd eller om du drar mot elit så behöver du ett konkret dokument som talar om hur du ska bedriva utbildningen i verksamheten.

Utan att snöa in allt för mycket på olika typer av träningar och målsättningar så skulle jag ändå vilja framhäva vikten av att vi tillsammans måste utbilda spelarna i självaste spelet, tekniken, och inte i vinsten.

Börja med att fundera på vad en spelare bör klara av i varje ålder, när bör han ex. kunna slå en crossboll för att dra nytta av det i spelet?
Jag tror inte att han behöver klara det i sjuårsåldern, inte heller vid 10, så hur viktig är den träningen i de åldrarna?

I SvFFs generella utbildningsplan finns deras syn på det här, och för de flesta föreningarna är det bara att kopiera det rakt av!
Sen tycker jag att man kan komplettera dessa med vad föreningen har för idé.
Är ex. den långsiktiga planen att vara mer tekniska än sina motståndare kan man välja att lägga extra fokus på den träningen.

Jag tycker också att man bör se till så att klubbens policydokument och utbildningsplan går hand i hand.

Tillsist är min personliga åsikt att man bör skapa en övningsbank inom föreningen där varje ålder i utbildningsplanen har ett eget kapitel i övningsbanken.

Sen får man inte glömma att lära ledarna och tränarna hur man använder sig av både utbildningsplanen och övningsbanken.
Och kanske bör man även ha en utbildningsplan för ledarna innehållande såväl distriktsutbildning som internutbildning.

//M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar