onsdag 27 mars 2013

I huvudet på tränarn

Som tränare försöker jag alltid att ha en färsk startelva i mitt huvud, en elva om det vore match just nu. Den elvan ser i ett lag oftast ganska lik ut, med ett par förändringar då och då, men nu är det jämnare än någonsin.
En av mina tränarkollegor sa idag att han tycker att det finns ca 20 spelare som är aktuella för startelvan just nu, de övriga 10 knappar in för varje dag, och det finns ingen säker startspelare.
Det är ett fantastiskt lyxproblem som kommer att utveckla spelare.

Men det är inte bara kvaliteten på spelaren som avgör om man som tränare vill ta ut spelaren, man vill också hitta en balans på planen där spelarna blir komplement till varandra och inte konkurrenter.
Man vill få en bra stämning i omklädningsrum, på uppvärmning och på plan och då krävs det att spelarna visar den rätta attityden, inte bara på matchen utan även på träningarna innan, på laguttagningar och i allmänhet.

Så som tränare för spelare i åldern 15-19 år, svänger det fort, den elvan jag hade igår gäller inte idag, och troligen har den förändrats igen när jag går till sängs imorgon, men jag ser ingen nackdel i det. Spelarna måste göra vad de kan så ofta de kan, annars kommer de inte att hänga med i utvecklingen, och just därför kommer vi också att hitta en bra utveckling!

//M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar