söndag 31 mars 2013

Kan Sverige marschera in i Europa

Är vi där ännu? Har vi mobiliserat färdigt?
Kan vi marschera in i Europas slagfält som våra förfäder gjorde och kan våra fältherrar återvända med respekt och berömmelser?

Tyvärr, vi tar oss nog inte ens över sundet.

Svensk fotboll tog ett stort kliv förra säsongen när vi fick ut flera lag i Europa, och för första gången på väldigt länge skrek experterna optimistiskt om Allsvenskan, sedan blev det platt fall och sakta kröp vi tillbaka till korset.
Ändå var vi aldrig med, inte ens nära att få spela i Europas finrum.
Jag talar självklart om Champions League.

Nu är vi ett år äldre, vi har lite mer rutin, vi har snickrat på ett nytt korståg under världens längsta försäsong.
Är vi redo nu?

Tyvärr, jag tror inte det.

Ett problem som vi har här i vårt kyliga land är att vi lyckas följa den mesta europeiska fotbollen, men inte vår egna. Det är nog många som de senaste dagarna sett La Liga, Serie A, Premier League, Franska ligan och Tyska, men som inte ens vet om att Allsvenskan idag bryter fram genom snön.

Och media är inte mycket bättre.
Igår kunde jag i mitt kanalutbud se fransk fotboll, tysk och engelsk (andradivision).
Idag kan jag se fransk och holländsk.
Men av femton kanaler är ingen intresserad av att visa en match från Sverige.
Självklart, jag förstår det här med TV-rättigheter, men att SVT köper någon match från varje omgång borde väl vara ganska självklart?

Men varför diskuterar jag TV-rättigheter och folks intresse om det här inlägget skulle handla om svensk fotboll i Champions League?
Jo, för att jag tror att det är grunden till en lyckad liga. Det behövs ett större intresse för vår nationella fotboll för att få de sponsorer och spelare som kan ta oss internationellt.

Men idag börjar iallafall en ny svensk kamp om att bryta sig igenom fronten och ta sitt fälttåg in i Europa, ingen kommer att hylla förlorarna, ingen kommer att berätta deras historia och äran kan de glömma.
Ändå springer de idag ut på leriga fält och kämpar tills de stupar.
Allsvenskan är långt ifrån glamourös men dess krigare kämpar med en större vilja än många andras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar