tisdag 9 april 2013

Att locka publiken till arenan

Jag sitter och surfar runt bland olika artiklar som handlar om att locka publiken till fotbollsarenorna, det är ett ämne som berör allt från Allsvenskan till de lägsta divisionerna. Och hur man ska lyckas verkar det finnas mängder av olika svar på men inte så mycket fakta och statistik på om det gett resultat under längre sikt, tyvärr.
Men här följer några av de punkter som jag hittat och som jag tycker är intressanta.

Sponsormatch (fri entré)
Föreningen får flera sponsorer att gå ihop och betala ex. 1kr var för varje person som går på matchen. Det betyder att matchen är gratis för publiken.
Flera artiklar berättar också att företagen bekostar marknadsföring av affischer/flyers som delas ut i lagom tid före matchen.

Fri entré under längre tid
Några föreningar har valt att köra fri entré under en längre tid, vissa av dessa har haft "valfri" entré där publiken själva valt om de vill lägga en summa i en hink.

Klippkort (variant av säsongskort)
Säljer ex. "Gå på 5 valfria matcher" och tar då ex. priset av 3.
De som testat detta beskriver att det kan vara bra för att få tillbaka publiken på fler matcher.

Tävling (vinn entré / vip).
Att tävla ut gratisbiljetter alternativt att tävla ut biljett+kioskbiljett m.m.
Genom att baka ihop biljett med ex. hamburgare+dryck blir erbjudandet mer attraktivt.


Samtliga av dessa förslag har mycket med själva entrékostnaden att göra, mycket av arbetet ligger långt tidigare och handlar om marknadsföringen.
Några klubbar har där gjort lite olika försök genom diverse sociala medier, vilket självklart inte utesluter traditionell media.

Facebook: Föreningen bör ha en aktiv sida på Facebook och därigenom marknadsföra sina matcher samt övriga verksamhet.

Spelarblogg: Allt fler spelarbloggar dyker upp på föreningarnas hemsidor, och detta uppskattas av dem som följer föreningen.

Tränarblogg: Kommer ni ihåg det klassiska "tränaren har ordet", idag är det mer eller mindre ersatt av en tränarblogg. Att tränaren kan skriva öppet på hemsidan är ett mycket bra sätt att skapa intresse.

Twitter: Ett verktyg som de flesta föreningar enkelt kan utnyttja för att snabbt sprida sin information.

YouTube: De föreningar som kan marknadsföra sig via YouTube har mycket att vinna! Filmade reportage om spelare och efter matcher sprids snabbt och får fler att uppmärksamma föreningen.


Utöver dessa "modernare medier" finns det traditionella som Hemsida, Lokaltidning, Affischer, Flyers m.m. Dessa är fortfarande lika viktiga och får inte glömmas bort.

Punkterna ovan är sådana som jag hittat vid sökningar på Google av följande:
"Locka publik till fotboll"
"Mer publik på matcherna"
"Marknadsföra fotbollsmatch"
"Behålla publiken"
"Öka intresset för fotbollslaget"

Jag har gått från sida 1 - 5 och tagit med det som jag tyckt varit mest relevant.

Om man ska utnyttja alla dessa nya sätt bör man först ha en strategi, och kanske rent av en marknadsgrupp/utskott som planerar marknadsföringen sett över en hel säsong eller kalenderår.
En god tanke kan vara att se matchen som ett paket där själva matchen är innehållet i paketet, men att man ska klä in paketet i ett snyggt papper och med ett läckert snöre.
Varje match bör ha något extra som gör att just den matchen är en sådan match som man inte vill missa.

//M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar