söndag 14 april 2013

FB, TW, Resultat. Introduktion

Fotbollssäsongen är igång, och här kommer uppföljning på det som jag bloggat om hela vintern, de sociala medierna.
Under säsongen är tanken att följa upp om de sociala medierna ger något resultat i publiktillströmningen, såhär i början av säsongen är det svårt eftersom att lagen inte spelat så mycket, men se det här första inlägget mer som en introduktion!

Till att börja med har jag valt ut ett par småländska klubbar, det kommer att bli fler men jag börjar såhär. Just nu handlar det om att kartlägga om de använder sig av sociala medier och jag börjar med just Facebook och Twitter, även på den punkten kan det bli fler.
I detta första inlägget kommer jag att skriva klubbarna, om de använder sig av FB och TW och vad de haft för publik (om de spelat hemma). Framöver kommer jag också att följa upp hur de använder de sociala medierna, om de marknadsför matcherna på något speciellt sätt, om de har tävlingar m.m.
Samtidigt ska man också ta hänsyn till hur det går sportsligt och därför kommer jag senare också att fylla i en formkurva för lagen.

Men vi börjar lite smått:

Kalmar FF
Allsvenskan
FB: Ja
TW: Ja
Publiksnitt: 4248 (1 match)
Form:
Not:

Östers IF
Allsvenskan
FB: Ja
TW: Ja
Publiksnitt: 7107 (1 match)
Form:
Not:

IFK Värnamo
Superettan
FB: Ja
TW: Ja
Publiksnitt:
Form:
Not:

Jönköping Södra IF
Superettan
FB: Ja
TW: Ja
Publiksnitt:
Form:
Not:

Husqvarna FF
Division 1
FB: Ja
TW: Ja
Publiksnitt:
Form:
Not:

Råslätts SK
Division 2
FB: Ja
TW: Ja
Publiksnitt: 270 (1 match)
Form:
Not: Ingen bra Facebook, något de borde ta tag i!

Tenhults IF
Division 2
FB: Ja
TW: Ej funnen
Publiksnitt:
Form:
Not: Samma som ovan, dålig Facebook sida och jag hittade ingen twitter!

Oskarshamn AIK
Division 2
FB: Ja
TW: Ja
Publiksnitt: ? (1 match)
Form:
Not: De har en mycket bra hemsida som är aktiv, men publiksnittet gick inte att hitta, inte heller på svenskfotboll.se. Annars är föreningen kanske den mest aktiva av division 2 föreningarna.


Som sagt...
Tanken är att fylla på med mer info om hur föreningarna jobbar kring de sociala medierna, och sedan också se om det är en bidragande orsak till publiktillströmning. Självklart kommer det sportsliga in i bilden, men kanske att vi kan hitta ett par föreningar med liknande förutsättningar som jobbar på olika sätt och då också få fram en jämförelse.

Listan kommer att byggas på med fler föreningar och med fler mätbara punkter.

//M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar