torsdag 25 april 2013

Till alla dom som säger

Det här inlägget är till alla dom som i ärendet med Mohammed säger att Jemen inte är för farligt land för att flyktingar där ifrån ska ha rätt till asyl.
Jag får många mail och även telefonsamtal om ärendet, 95% av dessa är från människor som håller med mig i min ställning och som på olika sätt vill hjälpa Mohammed.
Men det finns också de som tycker olika, de som försvarar Migrationsverket och så finns det en liten andel med personer som jag knappt ens vill nämna, jag tror att ni förstår ändå...

Att vi har rätt att tycka olika och uttrycka vad vi tycker är västvärldens diamant, och det försvarar jag i oändlighet. Men jag skulle vilja be er tyckare att åtminstone sätta namn på er själva. Kommentarer och mail med fullständig anonymitet ser jag som kommentarer från en människa som inte vågar stå för sin åsikt, och frågan blir då, vad är den åsikten värd?
I övrigt har jag full respekt för vad ni skriver till mig.

Nu till självaste ämnet, ni säger att Jemen inte är ett land i väpnad konflikt, och det är möjligt att Migrationsverket också tycker så, de har ännu inte svarat på mitt mail.

Jag kan bara säga att om amerikaner hade bombat delar av Sverige, och om vår militär hade utövat våld mot folket så hade jag tyckt att Sverige låg i väpnad konflikt.
Om Sverige dessutom hade varit uppdelat i regioner som i sin tur bekämpade varandra som om Småland skulle skjuta mot Skåne. Då hade jag kallat det inbördeskrig.
Sen får byråkraterna kalla det vad fan de vill rent ut sagt.

För en dag sedan förlorade Mohammed en släkting som blev skjuten på öppna gatan i Jemen. Det är till ett sådant land som vi skickat en 16-årig grabb som är mer svensk än jemenit.
Varför han blev skjuten har jag ännu inte klart för mig, men att det oroar Mohammed har inte undgåtts.

Flera världsorganisationer varnar för att Jemen kan vara på väg mot en ännu våldsammare framtid när nu oljan börjar sina. Även det bör tas i hänsyn i Migrationsverkets arbete.

Lägg där till att pappan är dokumenterat efterlyst, och de som känner till kulturen där vet att om de inte kan få tag i pappan blir sonen direkt ärvande vad gäller den bestraffning som pappan skulle få. I ett land som Jemen kan detta mycket väl innebära tortyr vilket också utlänningslagen säger att vi inte ska utvisa personer till land som utövar tortyr.

//M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar