tisdag 7 maj 2013

Dagarna går, fortfarande inget svar

Dagarna rullar allt fortfarande och Mohammed är kvar i Jemen.
Vi vet att den hjälp vi skickat via pengar hjälper honom och hans mamma och vi är enormt tacksamma för alla ni som hjälper oss!
Oroligheterna i Jemen skrämmer mig allt mer ju mer jag läser om det eskalerade våldet och om den framtidsbild som flera organisationer tror om Jemen.
För en 16-årig kille uppväxt i Sverige är denna historien förödande och oacceptabel och vi försöker ta kampen för honom på hemmaplan för att göra det möjligt för honom att resa hem till Sverige igen.

Men hur tar man kampen för en människas rätt till ett liv när man fightas mot en ansiktslös myndighet?
Vem ställer man till svars för ett horribelt beslut om ingen har rätt att syna verksamheten?
Migrationsverket verkar till synes ha krupit in i ide och vill inte komma fram förarens vi har gett oss.

På deras hemsida står det vackert.
"Vi svarar på alla mail som kommer till oss".
Jag får inget svar.
Iallafall inte ännu.
Snart har en månad rullat förbi.
Och detta i ett fall där varje dag kan vara livsavgörande.

Självklart blir jag allt mer kritisk för varje dag, jag känner att myndigheter och politiker sviker oss och skyddar varandra. Standardsvaret vid kontakt med dem är att de inte kan svara på enskilda ärenden, det svaret får man även vid generella frågor.
Deras verksamhet är skyddad genom att ingen utomstående får ifrågasätta dem. Det påminner om Sovjet eller Nordkorea mer än vad jag någonsin kunnat ana.
Jag hade högre förhoppningar om Sverige, men jag hade fel.

Men jag tycker nog att Migrationsverket får ligga kvar i sitt ide, för jag tänker inte sluta leta förens jag hittat dit och då kan de inte komma undan mina frågor. Då tänker jag ställa dem mot idets råa vägg, och jag tänker kräva mina svar.

//M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar