onsdag 29 maj 2013

Ledare, rekrytering 1.0

Nu ska jag komma igång med bloggen på allvar igen! De senaste veckorna har det varit sporadiskt och det återkommer jag troligtvis om några veckor att berätta varför.

Men idag inleder jag ämnet ledarerekrytering på föreningsnivå ett ämne där många föreningar tycker sig ha svårt.
De flesta ledare/tränare i vårt land börjar för att "ställa upp" för sina barn, inget fel med det då också de flesta av dem är bra ledare.
Men i vissa åldrar kan det vara känsligt och framförallt om man är huvudansvarig för en grupp och därför vill föreningarna ofta hitta ett par ledare som inte har den relationen till spelarna.
Men det är just där som föreningarna anser att det är svårt.

Min första fråga till föreningarna är:
När en seniorspelare som kommit upp i åren bestämmer sig för att avsluta karriären, erbjuder ni honom/henne då en ny roll i klubben?

Min andra:
Om en yngre spelare (säg 15-25) bestämmer sig för att sluta med sitt utövande, erbjuder ni då honom/henne en ny roll i klubben?

Självklart kommer man att få ett antal nej, men jag är ganska säker på att man också får ett antal ja, sett över ett rimligt perspektiv.

Sen kommer vi in på en förebyggande process av sin ledarerekrytering.
Om klubben t.ex. vet om att en spelare är på väg mot slutet av sin karriär så kan man erbjuda honom att få tränarutbildningen under perioden han fortfarande är aktiv som spelare.
Tillsammans med huvudtränaren kan han få mycket hjälp och även "testa" på att hålla ett och annat pass.

Yngre spelare, juniorer eller yngre A-lagsspelare bör få en internutbildning eller SvFFs "träna och leda små lirare" och sedan varje säsong får dessa spelare hålla ett par träningar för föreningens yngsta lag.
Detta vore också ett mycket bra marknadsföringssätt för att väcka intresse bland de yngre spelarna att följa klubbens seniorer.

På detta ämnet finns massor att jobba med och här kan man utveckla föreningen enormt. Det är en viktig bit för föreningen som helhet och hittar man ett bra system i sin rekrytering är många av de svåra frågorna inför varje säsong lösta.

Imorgon går jag vidare på ämnet och då mer inriktat på föräldrar som ledare. Något vi alltid kommer behöva och vill ha!

//M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar