torsdag 9 maj 2013

Mer publik till arenorna

Jag har flera gånger bloggat om Sociala Medier och hur viktiga dessa har blivit i 2000-talets samhälle.
Jag har också gjort ett tidigare inlägg om tips på vad som kan skapa mer drag till arenan, här kommer ett nytt sådant inlägg.

1. Använd de Sociala Medierna.
Om ni byggt upp era olika medier så som hemsida, Facebook, Twitter och kanske även Instagram, Vine och bloggar så är detta en perfekt väg att marknadsföra era matcher.
På Hemsidan bör alltid nästa hemmamatch synas tydligt högt upp på förstasidan.
Via Facebook kan man skapa evenemang på varje match, och då kommer alla följare som klickat ja eller kanske att påminnas före matchen.
På Twitter och Instagram kan man lägga upp bilder och texter från träningar ett par dagar innan och då också påminna om matchen.
Spridningen på dessa medier är enorm och har man ett par hundra följare så kommer inläggen att spridas till flera tusen människor genom likes och delningar.
Vill man som förening öka sitt publiksnitt är dessa medier en viktig grund.
Men glöm inte de traditionella medierna i pappersform.

2. Skapa aktiviteter.
På matcherna är det viktigt att skapa aktiviteter som gör att hela familjen vill gå på matchen. Se arenan som en mötesplats där stora som små möts.
Matchen är självklart i fokus, men fundera på vad ni kan göra före matchen, i pausen och även efter, få publiken att komma tidigare och stanna längre.
Fundera över vad ni har för tillgångar i er förening och hur det kan hjälpa er, kanske har ni tillgång till en hoppborg för barnen, eller en gammal stormålvakt som man kan ha straffläggning på i halvtid.

3. Koppla samman punkt 1 & 2.
När ni planerat aktiviteter och byggt upp ert sociala nätverk gäller det att marknadsföra det.
Om ni har en hoppborg på plats ska det också stå med i all marknadsföring till matchen.
Tänk igenom hur ni marknadsför varje match, ingen match får kännas grå och tråkig.

4. Varje tillfälle är chansen till ny publik.
Det räcker oftast inte att satsa all in på en match och tro att publiken sedan kommer återvända varje hemmamatch. Många gånger har man sätt föreningar som drar på stort en gång om året men lika fort återgår till normalt publiksnitt.
Jag skulle vilja säga att det är bättre att skapa en liten aktivitet varje match och försöka vinna en ny person per match.

5. Vem ska göra jobbet.
Det kan låta som att det blir mycket jobb kring matcherna, men det är inte säkert att ni som förening behöver göra något.
Om ex. ni vill ha ponnyridning i samband med en match, erbjud ridklubben att komma, de får behålla alla intäkter som de tjänar och de får möjlighet att marknadsföra sig. Ni behöver egentligen inte göra något, mer än släppa in dem på området.

6. Några tips.
Vad finns det att göra? Det finns massor, tänk brett, hela familjen ska kunna aktiveras, här kommer några tips.

Agility Hundar
Brandkåren
Bågskytte
Hoppborg
Knattematch
Polisen
Ponnyridning
Straffläggning
Utställning av sponsorer, bilar etc.

Det var en liten lista av vad som finns, glöm inte andra sporter, ni kan säkert ta hjälp av ert distriktsförbund och lokala idrottskonsulenter för att få kontakt med andra idrotter om ni inte har de tillgångarna själv.
Att få prova på andra sporter brukar vara ett roligt inslag, framförallt för de yngre.

En liten aktivitet varje hemmamatch kommer att höja värdet på matchen, och genom att skapa en mötesplats på er arena kommer ni att öka både publikintäkter och handeln i kiosken. Viktigt är att ni försöker få publiken att komma tidigt och stanna hela matchen igenom.

//M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar