tisdag 14 maj 2013

Utveckla ditt ledarskap

Jag har hört olika tränare komma med olika meningar om sitt ledarskap, de vanligaste följer.

"Jag kör träningarna ungefär så som vi gjorde när jag var barn, jag menar fotboll är ju samma sak nu som då, det handlar om passa, springa och skjuta".

"Jag kollar mycket på fotboll på TV och kör youtube för att hitta nya övningar".

"Ju mer jag lär mig om fotboll, desto mer inser jag att jag har kvar att lära."

Det är nästan märkligt att höra vissa diskussioner av tränare, men ändå, alla har rätt på något sätt.
Jag menar, det finns en poäng i uttalande nummer ett, fotbollen är samma sport som förr, även om den har förändrats en hel del. Många gamla övningar lever kvar och funkar lika bra idag, men uttalandet låter samtidigt trött. Jag undrar om tränaren funderat över varför han står på planen?
I uttalande nummer två gillar jag att tränaren vill vara inovativ och letar nya övningar via en av våra bästa källor, men kopierar man övningar rakt av, och varför? Hur funkar det?
Många av filmerna som ligger uppe är inspelade med övningsgrupper som under en längre tid nått dit de visar på övningen, tar tränaren hänsyn till det?
Det tredje uttalandet kommer oftast från de som dedikerat ett helt liv åt fotboll, det kommer från dem som nått som längst och som gått otaliga kurser inom fotboll och träning.
De är oftast beviset på hur komplex sporten är.

Det är viktigt för oss tränare och ledare att ibland stanna upp och tänka över vår roll i maskineriet, över vår personliga hängivenhet till spelet och vår personliga utveckling.
Vi ställer ibland höga krav på våra spelare, men vi funderar inte lika ofta på om vi själva gjort rätt eller fel.
När en övning fallerar är det lätt att beskylla spelarnas kompetens, men vad har vi för kompetens om vi ger spelarna för svåra övningar?
Fundera över det!

Jag kritiserar ingen, snälla se det inte så.
Jag vet hur tufft det kan vara, framförallt som barn och ungdomstränare.
Man ska vara först på plats, pumpa bollarna, sortera konor och västar.
Vara alla spelare till lags och genomföra en träning som man dess innan planerat. Man ska städa, vara sist kvar, låsa.
Spelarnas träning på 90 minuter är ofta tre - fyra timmars arbete för en tränare.
Och detta gör vi dag ut och dag in.

Men poängen jag vill komma till är varför vi gör det?
Är vi motiverade? Har vi kul?
Har spelarna kul?
Når spelarna utveckling?

Om inte, fundera noga över hur du kan förändra situationen.
Om ja, fundera över hur det kan bli ännu bättre.

Distriktsförbundet tillsammans med SvFF anordnar flertalet kurser och utbildningar, om du har en helg över, anmäl dig!
Även om du tränar 13 åringar och kursen är avsedd för barnfotboll och 7-manna.
Du kommer att snappa upp en hel del motiverande kunskap, framförallt i form av andra ledare som deltar på kursen.

Kolla på fotbollforlaget.se
där finns massor av inspirationskällor och tankar kring hur man kan bedriva olika sorters träningar.
Dessutom är priserna förhållandevis låga och är ni flera tränare i en grupp kan ni byta böcker med varandra när ni är klara.

Utvärdera era träningar med spelarna, hur unga de en är, var det kul, vad var kul?
Vad vill ni göra nästa träning?

Kolla på er kompis träning, vad gör han/hon med sin grupp?
Fråga varför, och diskutera med varandra om upplägg och hur det fungerar.
Tillsammans kan ni utveckla varandra och komma längre.

Ju mer motiverad du som tränare blir, desto mer kan du motivera din grupp.
Och jag är helt säker på att ny kunskap och ny erfarenhet kommer att motivera dig, men viktigast av allt, se till att ha roligt.

//M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar