tisdag 21 maj 2013

Vad har hänt?

Bloggen har återigen haft ett litet uppehåll, vad är det egentligen som har hänt?
Jo, det är nog mest att det varit en intensiv period och jag har inte riktigt hunnit med.
Här kommer nu ett blandat inlägg med lite av varje.

Personlig fotboll:
Utvecklingsgruppen i Hvetlanda GIF jobbar på, träningarna får högre och högre tempo och även kvaliteten har en markant skillnad mot i våras.
Resultaten för utvecklingslaget har uteblivit och vi ligger på sista plats med 0 poäng, men vi har gjort ett par riktigt bra matcher, och i två av seriens matcher kunde det nog lika gärna blivit tre poäng.
Men vi skiter i att titta på poängen och jobbar vidare med just utvecklingen, vi spelar med ungt lag och senast hade vi en snittålder på 16,8 och ändå är vi bollförande under stora delar av matchen.
I gruppens P17 flyter det på och där leder vi istället tabellen med idel segrar, vi har flera spelare i gruppen och det gör att det blir mycket matchning för vissa.
Dessutom har skadeläget i A-laget gjort att vi har fått flytta upp spelare dit de senaste matcherna och det har blivit A-lagsdebut för ett par 97:or och en 98:a den senaste tiden.

Svensk fotboll:
Efter att jag kom hem från utbildningen "Träna och leda små lirare" som jag höll i förra veckan, har jag fått en bra bild av framtidens fotbollsspelare som pratar mycket om spelet, prestationen och gärna ser bort från resultat inom ungdomsfotbollen.
Jag hoppas att dessa ledare kan hålla fast vid den filosofin genom spelarnas hela ungdomskarriär.

En annan sak jag funderat på de senaste dagarna är den svenska säsongen, är det inte dags att vi förlänger den?
Många lag har ett jätteuppehåll över sommaren, och där skulle man kunna klämma in minst två matcher till, på både våren och hösten kan det bli ytterligare ett par.
Vi missar mycket fotboll i Sverige med vår korta och intensiva säsong.
Träning i all ära, men matchning är väldigt viktigt.

Fotbollen i Vetlanda för övrigt?
Jag tycker att fotbollen i Vetlanda ser ut ungefär som förväntat, lagen presterar som man innan säsongen kunde tippa.
Det positiva är att det finns massor av unga spelare i regionen som är på väg framåt och om man kan ta hand om dem på rätt sätt så kommer vi att få fram bra talanger.
Jag tycker väl att man borde kunna få upp publiksnittet på samtliga lag i kommunen en aning, ett arbete som föreningarna bör se över.
Visserliggen liger föreningarna med i toppen av publikligan i sina respektive serier, men det borde gå att locka många fler och i jämförelse med de andra lagen i serierna så har vi inte samma utbud som Jönköping och Växjö vad gäller elitfotboll. Därför är våra lag de enda alternativen för publiken.

Allmänt:
Som jag inledde inlägget så händer det mycket nu, såväl inom fotboll som hemma och dagarna susar förbi i en otroligt hög hastighet. Mycket planer för framtiden diskuteras inom hemmets väggar och det sätter igång hjärnan en hel del.
Men det är roligt när det händer saker måste jag säga, skönt ibland med en ledig dag dock (som idag) där man får lugn och ro att tänka igenom saker.

Mohammed:
Mohammeds situation i Jemen är fortfarande oroväckande, och vårt arbete för att få hem honom fortsätter. Jag är grymt besviken på myndigheter som fortfarande ignorerar en och inte har svarat på de brev som jag skickat med en frågeställning till dem.
Det är människors liv som står på spel och då tycker jag att de bör förmå sig att svara!?
Vi har fortfarande tät kontakt med Mohammed och hans mamma nere i Jemen och de hoppas självklart på en lösning där man kan få dem från striderna igen. Det Mohammed har fått bevittna de senaste månaderna är sådant som ingen människa ska behöva få se, att han dessutom är uppväxt med den svenska kulturen och vårt levnadssätt gör att det är en stor chock för honom.

Vi har fört över en del pengar till dem som har varit avsedda för att säkerställa deras säkerhet och deras hälsa i form av mat och vatten.
Pengarna har också gått till att skaffa ID-handlingar och pass, för att i framtiden kunna resa ur landet, just nu är det dock inte möjligt, de behöver först ett visum eller asyl i ett land.

Om du vill/kan hjälpa till är bankgirot: 172-0051
Varje krona är viktig för att hjälpa familjen.

Avslutningsvis:
Det ska bli bättring här på bloggen, jag märker i statistiken att intresset fortfarande är högt och självklart ska jag ta mig i kragen.
En hel del förändringar är på gång, så håll till godo!

//M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar