tisdag 4 juni 2013

Olika världar, samma kärlek

Att kasta ut en boll på ett grönt fält berör!
Idag har jag fått uppleva två världar av fotboll, men samma glädje och kärlek.

I Vetlanda ordnar Rädda Barnen läxhjälp på ett område som kallas Kantarellen och är ett av stadens mest segregerade områden.
Fantastiska människor ställer upp och hjälper barn i alla åldrar och av alla nationaliteter att inte bara läsa läxor utan att också umgås och utvecklas tillsammans.

Idag hade de avslutning inför sommarlovet och därför ville de göra något extra roligt.
Därför dök jag upp tillsammans med en av mina spelare och vi tränade fotboll i två timmar.
Vi körde en liten stund med driva, passa och skjuta (uppdelat var för sig), sedan spelade vi småmål och pratade lite om att det är så det ser ut i våra fotbollsföreningar. Vissa var redan med i någon förening, andra blev förhoppningsvis intresserade att göra det i framtiden.
Efter att ha pratat en liten stund var det dags för match på stor plan, tjejerna ville vara i ett lag och därför blev det tjejerna mot killarna.
Det blev minst sagt på blodigt allvar för en stund.

Innan vi avslutade pratade vi om att de har en fantastisk möjlighet till spontanfotboll då de alla bor precis vid en fotbollsplan.
Vi pratade också om att även om det i matchen blir allvar, och man ibland blir arga på varandra är det viktigt att när man går hem ska man vara vänner igen, nästa dag kanske man spelar i samma lag!

Det var en fantastisk stund och jag känner att jag tar med mig många saker som jag kan se tillbaka på med ett leende.


Efteråt åkte jag till vår Utvecklingsgrupps träning.
Det är en annan värld.
Organiserat, disciplinerat och fyllt av målmedvetenhet.
Det är allvar från början till slut.

Men ändå är det samma sak, det är glädjen av att få sparka på en rund sak som vi kallar för boll!

//M



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar