lördag 13 juli 2013

Succé men man får skiten också

Damernas EM i fotboll går mot succé och Sverige kan som värdnation hålla huvudet högt.
När jag använder ordet succé så menar jag inte sportsliga resultat, det är för tidigt att prata om ännu. 
Det jag tänker på är den massmediala uppmärksamhet som slår alla tidigare europamästerskap vad gäller damernas turnering, jag tänker på att det redan i första omgången slogs ett publikrekord i Växjö. Publikrekordet beträffar en gruppspelsmatch där inte hemmanationen deltar.
Turneringen är nu också riktigt nära att slå det totala publikrekordet för ett Dam EM i fotboll.

Succé är ett ord som måste användas i detta sammanhang.
Sverige har levererat, och jag är säker på att det kommer att bli ännu bättre.

Men...
Ja, det är fruktansvärt tråkigt att behöva lägga in ett ord som men i denna text.

Men det finns en baksida av detta mästerskap.
Vissa beskriver det för män.
Jag skulle kalla det för bittra inteligensbefriade varelser som kommer från en annan tidsålder. Troligtvis någonstans 3-400 år bakåt i tiden.

Dessa varelser känner en ständig press på sig att verka lustiga via sociala medier, eller kommentarsfält på diverse nyhetssidor.

De har den senaste veckan fått för mycket publicitet och deras hat mot den övrigt uppskattade turneringen har framhävts i ord som är direkt riktade mot spelarna och på grund av deras kön.

Det är dags för alla oss övriga att slå tillbaka mot dem.

Och hur gör vi det bäst?

Jo, enkelt!

Vi fyller varje stol på arenorna.
Vi tar upp varje plats på sportbarerna.
Vi ser till att använda de sociala medierna till att framhäva det goda, till allt det positiva.
Vi, alla vi andra som älskar fotbollen, vi är de som kan och ska göra skillnad!

//M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar