Går nu vidare i temat av tips för de sociala medierna och stannar upp vid administration av Facebooksidan.
Vem bör ha administratörsrättighet på en förenings Facebooksida?
Är det tränaren, sportchefen, varje lags lagledare eller ordföranden?
Nja, det är kanske inte så viktigt vem som skriver, bara att de skriver och att de skriver bra.
Men, det bör finnas en person som är ansvarig för allt ihop och han bör ansvara för alla av dessa kategorier. Dvs. Hemsida, Facebook, Twitter mm.
Och han bör vara en del av klubbens styrelse, utskott eller kansli. Alltså inte en tillsatt tränare eller lagledare.
Kalla den här personen marknadsansvarig, kommunikationschef eller vad du vill, kärt barn har många namn.
Och det är inte ett måste att han är en av dem som skriver på sidan men han har ansvaret för att de andra gör sitt jobb.
Tillbaka till själva administratörerna så tror jag inte att det är negativt att flera personer delar på ansvaret, men det behövs en klar uppdelning på vem som ska skriva vad och hur många gånger dessa bör skriva.
Exempel: (ca 5-6 per vecka)
Föreningen generellt: 1-2ggr månad.
A-lag: 2-3ggr vecka.
Ungdomssek: 1-2 ggr vecka.
Ordförande ord: 1ggr månad.
4 personer skriver och sidan uppdateras nästan dagligen och blir på så sätt levande.
För att krydda lite extra så bör man uppdatera med en del bilder.
Skapa omröstningar med ex "publikfavorit" och skapa ett antal tävlingar där medlemmarna kan vinna priser som t.ex. matchbiljetter, supporterprylar mm.
Någon bör också vara ansvarig att lägga in alla föreningens hemmamatcher som event i kalendern, och A-lag bör även ha med bortamatcher.
Så räkna med att ni behöver en grupp på 5-6 personer som jobbar tillsammans för att skapa en riktigt bra sida.
Varje person behöver dock bara lägga några få minuter i veckan, så det kräver inte jättehårt jobb!
PS. Glöm inte att designen är viktig! Ta hjälp om ni inte kan själva!
Avslutningsvis vill jag göra reklam för min egna sida, in och gilla! www.facebook.com/trgmagnus
//M
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar