torsdag 9 maj 2013

Svenska Cupen final, publik och framtid

Har Svenska Cupen i fotboll hittat rätt med det nya formatet?
Det vet vi egentligen först om några år, 2013 kan vara nyhetens behag.
Men när IFK Göteborg idag släppte sina 1000 biljetter inkl. tågresa TrT till Solna så tog det dem 90 minuter att sälja slut, och det är ett gott tecken.

1944 såg drygt 45.000 personer Cupfinalen mellan Malmö FF och IFK Norrköping i Solna.
2002 var det nästan 34.000 som såg Djurgården mot AIK, på samma arena.
1947 strax över 26.000, även det på Råsunda mellan Malmö FF och AIK.

Solna är framgången för Cupfinalerna.

Bortser vi från Solna är de högsta publiksiffrorna 19.500 i Norrköping, år 1943.
13.800 i Göteborg och 13.000 i Helsingborg.

Så man förstår att SvFF vill göra nationalarenan till Cupfinalens borg.

Men jobbet med Svenska Cupen stannar inte vid vilken arena som finalen ska avgöras på, SvFF måste ta jobbet för cupens hela väg. Matchtider, speldatum, reservdagar och krav på planer och arenor. Att ett slutspel i Svenska Cupen spelas på en tid som alla dödliga jobbar och i en tipshall kommer inte att bidra till en framgångssaga.
Ännu mer press på det bolag som köper TV-rättigheterna, deras övriga sändningar kan inte få påverka cupens matchtid, och TV-bolaget borde också ha vissa krav på hur de hanterar sändningen ex. före och efter matchen.

Jag tror att det nya formatet kan bli bra, framförallt eftersom att Europaplatsen kommer att bli viktig. Men SvFF borde redan komma med konkreta förslag på nästa steg, cupen får inte tröttna igen.

SVFF ska dock ha stort beröm för att de tagit tag i Cupen och visar att de vill fortsätta utveckla svensk tävlingsfotboll.

//M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar