tisdag 28 augusti 2012

Ocker, bara olagligt för vissa?

Okej, nu är jag inne i ett riktigt kommentarsstim och följer upp ännu en artikel ang. priser på AB! Denna gången om bankernas förtjänst!
Är det inte ocker som bankerna håller på med?

Enligt svensk lag är ocker förbjudet i Sverige, jag är långt ifrån en expert i dessa sammanhang, jag kan nog knapt ge rätt förklaring på vad ocker är så det kommer säkert vara en och annan som blir frustrerade över vad jag skriver nedan.
Min uppfattning är dock att ocker är när man tar ett överpris för en vara eller tjänst och det känns som att det är precis det som bankerna gör.

Bankerna har den senaste tiden höjt flera räntor på bland annat bolån och billån, samtidigt existerar knappt någon inlåneränta (kanske inte alls heter så men ni förstår vad jag menar) för småsparare.
Det skiljer alltså hur mycket som helst mellan vad bankerna betalar dig för de pengar som du sparar hos dem jämfört med vad du får betala för att låna pengar till exempelvis din bostad.
I mina öron låter det som ocker.

Dessutom är det inte så att bankerna satsar pengarna på att öka sin service till oss som kunder, istället försämras servicen allt mer och vi måste snart sköta hela jobbet själva.

Som jag skrev tidigare så är jag långt (långt, långt, långt) ifrån en expert och borde kanske inte alls uttala mig i ämnet, men blir trots allt lite förbannad när jag läser artiklar om att bankerna tjänar så pass mycket pengar samtidigt som de bara skrattar när en annan sparar vad man kan hos dem.

Läs på AB:
AB - "Bankerna tjänar allt mer på våra bolån"

//M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar