onsdag 6 november 2013

Svenska fotbollsakademier

Har du missat de tidigare inläggen? Klicka på länkarna ned för att läsa dem:
Talangutveckling enligt statistiken
Talangutveckling enligt statistiken del 2
Talangutveckling enligt statistiken - ett sidoinlägg

Rullar nu vidare i följetången om talangutveckling men från tidigare avsnitt ska vi nu börja diskutera talangutveckling inom svensk fotboll. I den här första delen kommer jag inte att gå så djupt in på klubbarnas akademier utan mest presentera vad jag kommer att försöka hitta för skillnader och likheter med de klubbar som jag tidigare pratat om.
För att lite snabbt påminna oss själva om vad som enligt rapporten ligger till grund för att ha en lyckad ungdomsakademi så kan jag kortfattat summera det enligt följande:
  • Tydliga mål och visioner för akademin.
  • Satsning på närområdet i första hand, landet i andra och internationellt i tredje.
  • Ekonomiska förutsättningar, anställda tränare, träningsanläggningar och resor.
Nu till frågan, hur ser detta ut i Sverige och har föreningarna skapat sig själva dessa förutsättningar. Jag kommer också att titta på ett antal klubbar och göra samma jämförelse som jag gjorde på Arsenal, Barcelona och Bayern München och se om A-lagets trupp representerar akademins målsättning och vision.

Steg 1: Finns tydligheten utåt?
Jag började med att titta på Malmö FFs hemsida, vad kan vara bättre att börja med än den klubb som precis tagit SM-guldet i fotboll 2013. Det jag sökte i första hand var om de offentligt presenterar akademin och visionerna. Och snabbt hittade jag akademin på hemsidan, samt lite information om den, men enligt vad jag förstår av sidan är tanken med akademin att ge möjlighet att spelarna ska kunna satsa på sin idrott och samtidigt klara av skolan. Visionen om att Malmö FF ska fostra spelare till sitt egna A-lag finns alltså inte på sidan.
Jag tror att MFF har en vision om att fortsätta producera talanger som kan hjälpa MFF till fler guld och också till vidareförsäljning ut i Europa, men jag kunde inte hitta den informationen genom ett par klick på hemsidan.
Så istället klickade jag mig vidare till ärkerivalen Helsingborgs IF, och även där hittade jag direkt en rubrik om akademin, och här fanns lite mer tydlighet även om det var långt ifrån tillräckligt med information, så jag valde att söka vidare.
IF Elfsborg var den tredje hemsidan som jag besökte och där fann jag faktiskt ingenting, jag hittade några lag som jag skulle kunna tänka mig tillhör akademin men utåt finns ingen tydlig info alls.
Så hamnade jag på BP's hemsida, detta Brommapojkarna som är kända för sin talangutveckling och genast växte mina förväntningar på att hitta något mycket bra, här skulle ju rapporten bekräftas vad gäller tydlighet, mål och vision.
Mycket riktigt, jag hittade i stort sätt allt som jag ville hitta och dessutom utformat på ett bra sätt med flera läsvärda dokument där BP förklarade vad dom står för och vad deras vision är, det finns fortfarande mycket att lära av de största klubbarna i Europa, men det här var riktigt bra.

Fortsättning följer...
Jag hittade inget bättre efter att jag besökt BP's hemsida och har nu gått vidare till den fas där jag kommer att välja ut några svenska klubbar att undersöka vidare, men jag vill inte bara låsa mig till Allsvenskan utan kommer att välja ett par klubbar från Superettan också för att se eventuella skillnader. De klubbar som jag valt är följande:
  • Malmö FF 
  • Helsingborgs IF
  • Falkenberg
  • Jönköping Södra
  • IFK Göteborg
  • Djurgården
  • Brommapojkarna
  • Hammarby
  • Gefle
  • GIF Sundsvall
Målet är att gå igenom de punkter som ligger till grund för ECA's rapport och försöka hitta samma information om de klubbarna ovan och sedan börja jämföra vart de stora skillnaderna ligger. Inom kort kommer också "Talangutveckling enligt statistiken del 3" där jag kommer att titta på antal träningstillfällen samt på tränarnas filosofi och förhoppningen är också att kunna ge er en sammanställning på hur det här skiljer sig eller liknar de akademier som finns i Sverige.

Projektet om talangutveckling har nu fått en bra start och senare ska jag försöka koppla detta till projektet Youth Talent Concept som jag kommer att driva de kommande månaderna för att tillsist lämna ifrån mig framåt sommaren. Hela grunden finns i frågan "Hur kan vi förbättra Svensk talangutveckling inom fotbollen?".

//M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar