torsdag 27 december 2012

Årskrönika 3/4: Förändringens år

I de första två delarna har vi gått igenom, "Det nya mottot" (1) och "Fotbollsåret" (2), nu är det dags för den tredje och näst sista delen som vi kallar för "Förändringens år".

2012 har inneburit en hel del förändringar, Ella och jag har bytt bil och boende. Jag har gått från ungdomstränare till seniortränare och nu i slutet av året tillbaka till att bli ungdomstränare igen.
Men framförallt har jag fått genomgå en livsstilsförändring efter en totalkollaps i våras.

2012 började riktigt bra, jag köpte vår nya Mitsubishi ASX och vi flyttade till en mer än dubbelt så stor lägenhet i Växjö. I samma veva blev jag också assisterande tränare i vårt A-lag. Och psykiskt mådde jag riktigt bra!
Mitt nya motto, att 2012 skulle bli det bästa året någonsin hjälpte mig också i att motivera mig!

Allt kändes på topp!

Förutom att jag blev tröttare och tröttare för varje dag, varje morgon var lite jobbigare och på kvällarna kunde jag inte hålla mig vaken framför ett endaste tv-program.
Och minsta lilla förkylning fick mig på fall, men hindrade mig inte från att fortsätta jobba och hålla träningar, psykiskt levde jag ju nästintill min dröm.
Men en dag tog det tvärstopp, alla kroppens funktioner lade av och efter att ha gått igenom två av de värsta dygnen i mitt liv var jag tvungen att uppsöka sjukhuset. Där visade testerna att alla mina värden i kroppen var kritiskt låga och att jag var tvungen att förändra mitt liv, med omedelbar verkan!

Att åka hemifrån 07:15 och komma hem vid 22:00, kräver planering! Under dessa timmar behöver kroppen bra mat minst fyra gånger, (tidigare hade jag slängt i mig vad som helst och kanske på sin höjd två gånger).
Men maten var inte det ända problemet, stress var minst ett lika stort hot. Jag försökte lova folk att fixa saker på rekordtider, och om exempelvis en leverans strulade så var det jag som stod med skiten, även om det egentligen inte var mitt fel.
En tredje faktor var sömnen, jag sov aldrig mer än 5-6 timmar, har aldrig gjort, men i kombination med de andra två så blev det en riktig krasch, allt låste sig och det fanns verkligen inget att göra, annat än att förändra livet!

Idag äter jag inte perfekt, långt där ifrån faktiskt, men jag balanserar kosten betydligt bättre än tidigare och jag har lärt mig hur jag ska ta hand om kosten vid olika situationer.
Jag åker fortfarande lika tidigt flera dagar i veckan och ofta kommer jag hem sent, men under dagarna får jag i vad som krävs.
Självklart har jag heller inte fått bort all stress, men jag har gjort en hel del förändringar som har minskat stressmomenten. Och framförallt så jobbar jag aldrig på min lediga tid (vilket jag gjorde förr). Arbetssamtalen får helt enkelt gå till telefonsvararen och mailen får vänta en dag. Visst händer det i vissa fall ändå, men inte alls på det sätt som tidigare.
Inte heller sömnen är perfekt, men också den betydligt bättre! Det finns nätter som jag grubblar för mycket, det kommer alltid finnas, men jag kommer till sängs mycket tidigare och de allra flesta nätterna sover jag nog strax över sju timmar!

Så under 2012 har jag genomgått min än så länge största "aha-upplevelse" och förändring i livet, men snart kommer 2013 och lär bjuda på nya överraskningar och förändringar!

//M







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar