söndag 30 december 2012

Årskrönika 4/4: Cirkeln ska slutas

Dags för sista delen av årskrönikan 2012, jag ger den namnet "cirkeln ska slutas" av en anledning:
1a Januari 2012 klockan 00:00 var vi i Helsingborg med vänner, bekanta och främlingar,
31a December 2012 klockan 23:59 kommer vi att vara i Helsingborg med vänner, bekanta och med främlingar.
Vi sluter cirkeln för 2012 på det sättet.

Vi har i de tidigare delarna av årskrönikan snuddat på det mesta, den här delen kommer vara mer allmän och kanske inte lika djupgående. Men tanken är att den ska ta oss igenom 2012 relativt bekvämt.

I början av 2012 var vädret ganska rått och trist, efter ett par riktiga vintrar så var det nu dags för en riktigt mild vinter. Men på TVn gick det bra i de svenska alpintävlingarna, så det var enkelt att drömma sig bort till snötäckta alptoppar, tyvärr var det också det närmsta jag kom ett skidsystem under 2012, (vilket måste ändras under 2013).

Istället för liftsystem och alptoppar blev det extra mycket fotboll och en mer eller mindre perfekt försäsong. Tyvärr kanske en lite för bra sådan.
Vi valde att mäta krafterna mot grannserien, vilket senare visade sig vara en mycket sämre serie.
Men det gav våren en bra känsla, just då iallafall.

Detta var också i samma veva som vi köpte den nya bilen, en bil som vi har varit riktigt nöjda! På knappt ett år har vi kört 5600mil och vi har än så länge inte haft några problem, (mer än att någon lyckats skada den när den stått parkerad).
Jag kan varmt rekommendera Mitsubishi för alla er som funderar på att köpa ny bil!

När våren kom drog fotbollsserien igång, och det var på det absolut tyngsta sättet, förlust efter förlust och känslan från försäsongen var som bortblåst. Eftersom att det gick lika illa för de övriga herrlagen i kommunen fick vi dock lite andrum då media inte kunde fokusera lika mycket på bara oss.
Under våren började jag också UEFA B utbildningen, och senare också Lagrells Ledarakademi, så det var mycket fokus på fotboll.
Strax före sommarens intåg fick jag och Ella reda på att vi skulle få vår nya lägenhet vilket blev en stor lättnad, vi trivdes inte alls i den lägenheten som vi hade innan och den nya är dessutom mer än dubbelt så stor.

Så sommarn kom, vi hade kommit ikapp de andra lagen i fotbollen men låg fortfarande på nedflyttningsplats.
Ella fick börja inreda den nya lägenheten och vi åt grillat nästan varje dag.
Strax före sommaren blev jag sjuk och hade fått beordrad kost så vid sidan av det grillade fanns en väldigt allsidig kost och flera specialrecept.
Min syster var hemma ett par veckor från Skottland, men självklart hade vi sån otur att det inte var under min semester, så vi hade bara några dagar tillsammans men det var grymt kul att ha dem på besök.

Under min semester bestämde jag och Ella oss för att köra en road trip i Norge, vi bestämde oss för att köra via fjälltoppar och fjordar upp till min släkt i Ålesund.
Vi tog vägen till Oslo och fortsatte via Loen, Stryn, Geiranger och tillsist till Ålesund. Vägen hem gick via Lillehammer och Karlstad tillbaka till Småland.
Det var en av de mäktigaste resorna jag gjort, mycket på grund av att varje etapp blev spontan och att vi valde vägar allt eftersom. Bland annat körde vi över Strynefjället vilket säkert var två timmars omväg, men där uppe såg vi ett snödjup på över två meter mitt i Augusti. Helt sjukt!
Den enda planerade övernattningen var i Oslo, (eftersom att vi ville tillbringa en dag där), i övrigt valde vi boende längs vägen.
En resa jag riktigt kan rekommendera!

Hemma igen så började hösten göra intåg, och mycket fokus blev på att rädda fotbollssäsongen. Samtidigt ansvarade jag för U-laget som krigade om serieseger, och vars målsättning var att gå upp en division.
Hösten gick fort, kanske lite för fort faktiskt, vi tog in mer och mer på de andra lagen och tillslut tog vi oss inför den sista omgången upp på kvalplats, men då väntade ett topplag på bortaplan.
Vi behövde en poäng.
Vi kammade noll.
Vi åkte ur serien.

U-laget vann dock sin serie så vi har bevis på att vi fortsätter utveckla bra unga spelare. Och nu under vintern har vi förstärkt laget och siktar mot att direkt ta oss tillbaka!
Med tanke på vår unga trupp och att de bara blir bättre och bättre så tror jag att med dessa nyförvärv ser det riktigt bra ut!

Sen kom vintern, det började med massor av snö och vi fick en vit jul.
Men strax före jul fick vi också lära oss en läxa om att inte ta familjen förgivet.
En av "mina" spelare, dvs, en av de spelarna jag haft äran att träna i flera säsonger förlorade tragiskt sin mor bara dagar före jul, denna spelaren är 16år och har dessutom två yngre syskon.
Denna tragedi påverkade oss alla väldigt hårt och julen har varit en stor tankeställare!

Vår jul har varit väldigt lugn och eftersom syrran varit hemma igen så har mycket av tiden lagts i Bäckaby och med henne och hennes pojkvän Neil.

Nu ska vi snart knyta ihop säcken och åka mot Helsingborg för att fira nyår.
Först ska vi bara säga hejdå till våra hundar som får stanna i Bäckaby över helgen!

(OBS! Både OS och EM i fotboll ha utelämnats på grund av de svaga resultaten... ;) Men självklart blev det mycket sport på TVn under sommaren).

Ha nu ett riktigt gott nyår!!!

//M





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar