fredag 11 oktober 2013

Gemensamma definitioner, bla med Elitsatsning

Först och främst vill jag börja med att tacka för alla värmande gratulationer på min födelsedag igår, det värmer en numera gammal man.
Ni vet när man är liten så brukar man få frågan om man känner av att man fyllt år, vilket man självklart aldrig gör. Men natten till gårdagen vaknade jag vid 3-tiden av att jag hade ont i ryggen och axlarna, samtidigt har jag drabbats av en vaxpropp vilket gör att min hörsel mer eller mindre gett upp för tillfället, så jag går runt och säger "VA?" till alla som pratar med mig.
Nog sagt, bara en reflektion, är det mentalt kanske?

Nu till självaste ämnet.

Gemensamma definitioner inom idrotten...
Den odödliga diskussionen har åter fått en plats i medias ljus och det diskuteras vilt om elitsatsningar och selektering. Jag gav mig in i debatten och ifrågasatte definitionen av just ordet elitsatsning här om dagen och ifrågasatte vad det är som så många anser är fel. Min fråga kvarstår, vi måste bestämma vad debatten handlar om, är det satsningen, är det nivåindelningen, är det toppning eller är det selektering?
Innan vi bestämt oss för vad det är som vi debatterar så är debatten meningslös, de olika parterna diskuterar nämligen två helt olika saker och därför kommer vi inte framåt.

Men så har RF gett oss lite hjälp på vägen!
Faktiskt redan dagen innan mitt inlägg så hade RF presenterat att gemensamt dokument med definitioner på just dessa ord som ständigt debatteras. Ett mycket bra dokument som alla som jobbar med idrott bör ha skrivit ut och använda i sin vardag när de får frågor om sin verksamhet. Jag har många gånger tidigare också skrivit om att varje idrottsförening bör ha ett policydokument för sin förening, ett dokument som ska vara lätt för varje medlem och icke-medlem att finna via exempelvis hemsidan. I detta dokument vore det en bra bilaga att lägga in RF's definitioner så att hela idrottsverige får samma bild av vad vi menar när vi säger ex. elitsatsning.

Du hittar RFs definitoner på deras hemsida: www.rf.se eller så kan du gå direkt till inlägget genom att klicka här: RF's definitioner.
På sidan finns också en nedladdningsbar PDF, så spara ned det, skriv ut det, använd det!

Nu laddar vi inför VM-kval!
Glöm inte bort att stödja SvFF ikväll, förhoppningsvis ska vi ta ett rejält kliv mot VM!
Själv håller jag på att avsluta morgonkaffet och kommer ikväll att se matchen inne i Stockholm med goda vänner. Det är kvällar som den här som verkligen visar att idrotten är gemenskap!


//M
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar