måndag 14 januari 2013

Intresset för fotboll finns, men hur tar vi del av det?

I min hjärna poppar det alltid upp massor av funderingar, vissa är bättre än andra, och just nu känns det som att jag är något på spåret!

Vi vet att intresset för fotboll finns, och det är sjukligt stort. Men hur tar vi som förening del av det?
Hur höjer vi intresset för just oss, och för våra hemmamatcher?

För att själv besvara min egna fråga började jag med att ställa frågan till min sambo. Hon är en av dom få som är totalt ointresserad av sporten.
Hennes svar blev, hur får ni dit dem som vill kolla på folk?
Hm... Dem som vill kolla på folk!?

Hennes tes är alltså att en del av publiken går dit för att titta på publiken. Och de kommer först när publiken blir tillräckligt stor, dessa får sitt intresse för sporten och föreningen först efter att de gått på X antal matcher.
Dvs. lockar vi en stor publik under de första matcherna så vinner vi i längden ytterligare en publik.

Så, då står vi på ruta 1, hur lockar vi en stor publik de första matcherna?

Jag har idag skickat in ett par förslag till föreningen, och vissa av dem vill jag hålla hemligt, men lite tankar kommer jag presentera nedan.

1. Marknadsföring.
Vi måste marknadsföra oss mycket mer och mycket mer kostnadseffektivt. En liten annons i tidningen räcker inte!
Affischer och flyers måste fram.
Dessutom bör de till viss del delas ut av spelare, för att skapa en extra lokalkänsla.

2. Underhållning.
Ge publiken något extra att titta på, vad händer 15min före matchen? Vad händer i halvtid?
Publiken vill inte se på när gräset växer, ge dem något underhållande!
Kostnad? Gratis!
Det finns många som vill visa upp sin verksamhet i en fotbollsmatch med 5-600 personer i publiken.

3. Ge dem vinst.
Inte bara en sportslig sådan, sälj lotter, tävlingar i att skjuta straffar, kasta bollar. Allt, de vill också delta, låt dem göra det!

Där var lite smått och gott i hur jag tror att man kan få med sig publiken, och även få publiken att växa!

//M

4 kommentarer:

  1. Intressant mangan, men hur ska du få medlemarna i klubben att göra jobbet....inte bara en eller två gånger utan hela säsongen och år efter år. Ideer finns nog i varje klubb men tiden viljan är inte så stor hos samtliga medlemar

    SvaraRadera
  2. Jag förstår vad du menar Stefan! I det förslaget som jag skickat till min förening så bygger det på principen "många gör lite".
    Sen behövs ju ett par villiga personer som drar i trådar och samordnar det hela!

    //M

    SvaraRadera
  3. En levande hemsida håller uppe intresset för dem som redan är intresserade av klubben, och fångar upp en del nya fans. Många klubbar klubbar finns på socialamedier, men en riktig hemsida som riktar sig till även till fans och inte bara sina egna medlemmar är nog det bästa sättet att skapa ett djupare intresse för klubben.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med med om hemsidan, det tycker jag ska vara en självklarhet!
      Även under denna perioden av året är hemsidan viktig, vilket tyvärr flera klubbar i omnejd till Vetlanda missat!

      Radera