lördag 22 september 2012

Tre snabba 22/09-12

Satt och laddade upp med en kopp kaffe och aftonbladet, började mentalt förbereda mig inför dagens viktiga kamp när jag kom på att det var länge sedan som jag körde "några snabba".
Därför kommer det här några stycken, tre för att vara exakt!

Mourinho stämmer ex-Barca direktör.
Man kan alltid får klagomål om man själv kritiserar Barca eller hyllar någon som gör det, men i det här fallet så skit i rubriken, skit i att det står Barca i texten.
Anledningen till att jag vill kommentera denna artikeln är att Mourinho får kritik för sitt sätt att fira ett mål, han kastar sig ner på knäna och glider fram med kostymbyxorna mot det gröna gräset.
Det blev kallat för "ett psykopatiskt firande".
Jag kallar det för passion!
När spelarna glider på knän eller mage, när de hoppar över reklamskyltar för att kramas med fansen, då kallar vi det glädje, hjärta och total lycka. Frågan är varför vi inte kan acceptera en tränare som visar och yttrar sina känslor?
Mourinho sitter i ett pressat läge och när han kände att det lossnade i matchen mot City då har han all rätt att visa sin passion utan att någon skall skriva "Det är beklagligt att psykopaten firar ett mål som om han var en spelare".
Nej, enligt mig, fira på José Mourinho, jag njuter varje gång du uttrycker din passion!

Läs artikeln på AB: "Mourinho stämmer ex-Barca direktör"

***

Efter Ibras succé: tröjförsäljningen har exploderat.
Hm... hade de inte lagt in det i beräkningen när de värvade honom? Jo... det här är bara AB's sätt att sälja tidningsartiklar. Men det finns faktiskt en intressant poäng i det här.
Zlatan är en av flera spelare som påverkar en klubb på fler sätt än bara på planen, vi tycker ofta att summorna för en övergång är löjligt höga men om Zlatan och PSG får ett bra år så kommer PSG att tjäna in det mesta på ett par säsonger.
Fansen betalar inte bara tusenlappar för att se matcherna, de köper tröjor för flera hundra, mat och dryck i arenorna för hundralappar och via internet surfar de in på klubbarnas sidor som då drar in mängder av pengar på reklamen.
Så kommentaren, "det är bara fotboll" kan begravas djupt under jorden, det är så mycket mer, det är busisness på högsta nivå. Det är en karusell som inte går att stoppa och vi betalar mer än gärna för att den ska rulla på.
Och i denna karusellen är Zlatan ett varumärke som alla vill ha!

Läs artikeln på AB: "Efter Ibras succe tröjförsäljningen har exploderat"

***

Granqvist kan sluta med radio efter 25 år.
Jaha, då försvann längtan till radiosporten... 
Som pendlare blir det en hel del tid med radio och framförallt radiosporten, det absolut bästa som finns med radiosporten är Lasse Granqvist. 
Han har ett fantastiskt sätt att beskriva vad som händer och måla upp bilder i ens huvud som gör att man nästan ser det bättre via radio än tv. Det kommer aldrig igen att finnas en sportkommentator i radio som kan ersätta honom, OM han nu väljer att sluta med radio.
Enligt artikeln överväger han beslutet och har inte bestämt sig definitivt, men om jag får säga mitt som skattebetalare och radiotjänst betalare så är han om någon värd att lägga slantarna på! Å andra sidan så vill jag gärna se honom i rutan också!
Vilket som, Lasse Granqvist borde få ett eget pris, ett pris som visar hur stor han är inom sport och hur många människor han har påverkat genom åren!


***

Sådär, nu är det bara att återgå till sin egna mentala förberedelse, idag är en oerhört viktig dag och jag bygger upp olika senarion i mitt huvud för att kunna ta snabba beslut under matchen. Förhoppningsvis tar både jag och spelarna också rätt beslut och på så sätt vinner matchen. Då tar vi oss upp på kvalplats (negativt) och får pusta ut en vecka.
Forza GIF!

//M




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar