lördag 27 oktober 2012

SM-Guld till MFF?

Efter att Häcken idag förlorat mot Kalmar med 2-1 så ser det ut som att guldet går till Malmö eller Borås.
Det kan mycket väl bli en målskillnad som avgör och även där är det väldigt jämnt, men jag tror lite mer på Malmö FF. Jag tror att MFF vinner ganska klart i de två sista omgångarna och därför också slutar på en bättre målskillnad.
Även AIK får nu en chans att ta in på göteborgarna, men för att de ska kunna gå om behöver de både vinna sin nästa match och sedan också matchen mot Häcken i näst sista omgången. Jag tror att de klarar det.
Jag tror att Häcken idag inte bara sköt bort sig från guldstriden utan faktiskt tappar flera placeringar på denna matchen, jag tror att de rasar till fjärdeplatsen. Malmö, Elfsborg, AIK och sedan Häcken.

Jag hade hoppats på att Helsingborg hade hunnit ifatt toppen och tog en europaplats, men så blir inte fallet. De får försöka ta den platsen via cupen istället. Och om de gör det har Sverige kanske sin bästa chans i Europa på många år. Både HIF och AIK kommer dit med rutin från i år. MFF och Elfsborg har relativt nyligen varit där och Häcken kan mycket väl bli en skräll i de sammanhangen.
Vi får hoppas på det.
Men först hoppas jag att HIF och AIK också ska lyckas ta en första tre-poängare i årets gruppspel. Jag tycker ändå att de har en chans till det och jag tycker att de har gjort än så länge godkända insatser!

Svensk fotboll behöver rutin från Europa för att nå nästa steg.
Vem som egentligen vinner allsvenskan spelar mig mindre roll, men gärna samma lag i Europa-spelen i ett par år, jag tror att kontinuiteten är viktig för att lyckas i de sammanhangen.

//M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar