tisdag 30 april 2013

Fler diskussioner om öppenhet i fotboll

För några veckor sedan var jag på konferens och där hörde jag bland annat diskussioner om öppenhet inom fotboll.
Då pratade man om öppenhet för att visa upp en god verksamhet och om att visa träningar och övningar.
Igår på radiosporten hörde jag en ny diskussion om öppenhet och då med syftet att lugna arga supportrar.

Denna diskussion kom efter att Djurgårdens supportrar hotat en tränare och "lyckats" få honom att avgå. En expert som var inbjuden till programmet Fotbollsarena Radiosporten tror att Djurgården borde varit mer öppna före och efter matcher på sin hemsida och haft djupare intervjuer med tränaren.

Jag utgår från att vad han menar är att tränaren borde säga vad han kommer att sätta fokus på under träningsveckan utifrån vad som varit mindre bra i matchen. Och jag utgår från att experten då tror att supportrarna skulle känna att tränaren jobbar åt rätt håll.

Om det skulle hjälpa vet jag inte, jag tror att dessa supportrar och dess agerande måste stävjas på andra sätt, men jag förstår ändå experten och jag håller med honom i att öppenheten kan vara viktig.

Om ex. ett lag spelat ett par bra matcher och har varit nöjda med försvarsspelet och spelupplägget via mitten men haft svårt att komma till avslut skulle tränaren kunna säga:

"Under de kommande träningarna ska vi fokusera på att komma in i spelyta tre, vi är nöjda med hur vi presterar över den övriga delen av planen. Förhoppningsvis hittar vi rätt även här och då blir vi livsfarliga".

Tränaren har då skickat ett budskap till de som följer laget, men han har ändå inte delgivit någon taktisk information.

Här finns flera syften inblandade, det kan vara att lugna supportrar som varit besvikna på anfallsspelet, men också ett syfte för att skapa mer intresse. Vi vet det faktum att känna sig delaktig ger mer intresse, och jag tror att de som är medlemmar i föreningen och kan följa utvecklingen känner sig mer delaktiga då.

Fler föreningar bör öppna sig och låta de intresserade få ta del av mer tankar från klubbens representationslag.

//M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar