fredag 8 juni 2012

Euro2012, premiären avklarad!


Premiären är nu avklarad, för min del blev den första matchen via radio i bilen på väg hem.
Verkligen dramatik där!
Just nu står TV:n på med Ryssland mot Tjeckien och vi har kommit en bit in i andra halvlek.

Jag skrev under morgonen att jag trodde på Polen och Ryssland, det gick sådär, Polen fick "bara" kryss medan Ryssland dock verkar gå mot en seger.

I omröstningen på sidan verkar det som att Sveriges matchdräkt dock kommer vinna pris som fulaste dressen, ingen av dem som röstat såhär långt tycker att den är snygg, eller ens okej.

Det kanske mest intressanta som hänt idag på EM's premiärdag är nog ändå att det Ukrainska laget skakas av dopinganklagelser. Jag tror dock inte att detta kommer att få så stor uppmärksamhet då Ukraina ändå inte tar sig vidare från gruppen, men man måste ändå säga att det är fruktansvärt klantigt av Ukrainas förbund att anställa denne läkare. Okej, jag köper att efter det att han avtjänat sitt straff är han självklart välkommen tillbaka till sitt jobb, men det är som att förbundet ber om dessa misstankar.

Läs artikeln om dopingmisstankarna här: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/landslagsfotboll/em2012/article14945579.ab

Under dagen har AB också meddelat att danske mittfältaren Niki Zimling har fått åka till sjukhus, det är mycket tråkiga besked för vårt grannland som spelar i EM's tuffaste grupp. Då Niki var planerad att starta för Danmark är det självklart extra tungt, dagens stängda träning kretsade antagligen en hel del runt de spelarna som var i startelvan. I övrigt måste jag säga att jag tror att Danmark faktiskt kan skrälla mot Holland imorgon.

Läs artikeln om Niki här:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/landslagsfotboll/em2012/article14951120.ab

Man måste ju innan man avslutar dagen också säga grattis till den inhoppande polske målvakten Tyton!
Snacka om att EM började på bästa sätt för honom!
Direkt in från bänken och rädda en straff. Sedan håller han också nollan under de dryga 40min som han spelade. Som målvakt på bänken räknar man sällan med speltid, därför är det extra tufft att komma in med 100% fokus, men han gjorde det riktigt bra!

Läs artikeln om matchens alla succé inhoppare här: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/landslagsfotboll/em2012/article14950986.ab


Nu ska jag fortsätta njuta av Ryssland vs. Tjeckien, ställningen just nu är 2-1 och ca: 15min kvar att spela!

//M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar