onsdag 20 mars 2013

En undran -utbildningsplan

Jag undrar över hur många fotbollsföreningar som känner till att SvFF tagit fram en ny generell utbildningsplan.
Jag undrar då också hur många av de föreningar som vet det också har gjort något med den.

Inte många skulle jag tippa på. Tyvärr.

Jag undrar samtidigt hur många föreningar som har en egen utbildningsplan, och hur många av dem som har det som jobbar aktivt med den.

Återigen så tippar jag att de inte är många.

När vi skapar träningar för barn och ungdomar tar vi på oss ett ansvar, dels att ge barnen en miljö att ha roligt och gemenskap i. Dels också att lära dem att spela fotboll.
Med andra ord, vi tränare är deras lärare, och barnen är våra elever.

Tänk dig då en skola utan en utbildningsplan, inget vidare till skola, eller hur.

Ibland när jag pratar med föreningsfolk om utbildningsplanen, så får jag svaret "det står i vårt policy dokument hur många gånger de ska träna varje vecka".
Min fråga då brukar bli,
"vad hjälper det hur många gånger, om de inget lär sig?".
Det är självklart inte helt och hållet som så att de inte får lära sig spela fotboll, men det handlar mest om att väcka frågan.

En utbildningsplan handlar om vad man bör träna vi en viss ålder, vad man bör kunna vid en viss ålder. Vad som vi förväntar oss att de ska klara av när de blir seniorer.
Och HUR. Hur lämpar vi bäst träningen för att de ska kunna vadet?

Men absolut, en utbildningsplan kan innehålla hur många träningar spelarna ska träna varje vecka. En utbildningsplan kan innehålla vilka regler föreningen har kring matcher och träning. Absolut. Inget fel med det, men om inte innehållet i träningen är rätt så handlar det snarare om uppfostran än utbildning av fotbollsspelare och då kanske vi borde starta en fritidsverksamhet istället!

//M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar