lördag 2 mars 2013

Har din förening råd?

Nu är jag där igen, jag kommenterar social media som om det vore det viktigaste som finns.
Det är det inte!

Men har din förening råd att inte finnas på Facebook, Twitter och annan media?

Jag tror inte det!

2012 rankades Facebook som den näst mest besökta webbplatsen, YouTube kom som nummer tre, båda bakom den klara ettan Google.
Jämför detta med antalet läsare som läser din lokaltidning.
Jämför dessutom priser, Facebook, Twitter, Instagram och YouTube är gratis, det tror jag inte att din lokaltidning är.

Framförallt Facebook anser jag är ett måste i dagens marknadsföring, och då pratar jag om fenomenet "Sida", inte grupp.
Den klara skillnaden är att i en grupp kan bara medlemmarna se vad du gör, på en sida sprids budskapet snabbare och integreras i hela communityn.

Jag har ett exempel på detta:
När www.facebook.com/trgmagnus hade nått 40 "likes" publicerade jag en bild med info om att Simon Alexandersson befinner sig i England.
8 personer har gillat detta, vilket gör att vännerna till de 8 personerna ser meddelandet.
Totalt nådde informationen 250 personer.

Det går att leka med den tanken, om jag hade haft 80 "likes" borde jag alltså ha nått ca 500.
160 = 1000.
osv. med plus minus några beroende på gemensamma vänner, antalet gillande mm.

Men vi kan slå fast att det är en snabb och bra marknadsföring helt gratis.
Samma funktion med integrerade meddelanden finns på twitter och instagram.

Men tillsist!
Om du ger dig in i leken, fullfölj det!
Gör inget halvtaffligt och oinspirerat bara för att, gör det noga och professionellt.

Imorgon har jag tänkt att samla ett gäng tips om vad man bör, och inte bör göra med sin strategi över social media.

//M



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar