lördag 23 mars 2013

Slängde bort fredagskvällen

"Irland var ett svårt motstånd"
Jag håller med!
"Sverige gjorde vad de kunde"
Nä, fy fan, i så fall behöver jag inte slå på TV:n nästa landskamp, för matchen igår var så brutalt dålig att Bingolotto hade varit mer intressant!

Nu i efterhand ångrar jag att jag slängde bort en fredagskväll på ett landslag som uppenbarligen var nöjda med 0-0, hemma mot Irland.
De är nöjda med att komma tvåa i gruppen trots att de har ett bra läge att skrälla och gå före tyskarna.
Det är så jävla typiskt svenskt, och i slutändan blir det fiasko.

Men åter, Irland är inte så dåliga. Det säger jag inget om.
Det jag tycker var sorgligt, pinsamt och förödmjukande igårkväll var Sveriges inställning till att spela fotboll.

Det sorgliga är att vi tydligen inte är bättre!
Det pinsamma är att vi har en förbundskapten som påstår sig vilja spela en modernare fotboll, men vi spelar som om vi backat tiden tio år, eller ännu mer.
Det som är förödmjukande är att vi sitter miljontals svenskar och bara väntar på en forcering men spelarna verkar nöjda.

Om Sverige hade försökt vinna matchen och förlorat med 0-1, hade vi varit bittra idag. Men vi hade inte behövt skämmas så som vi borde idag.
Grundinställningen till sporten fanns inte igår, och jag är tacksam att jag inte var på arenan för då hade jag idag fått kämpa med att begära pengarna tillbaka.
Landslaget borde gå igenom en reklamationsundersökning.

Det som stör mig absolut mest är att Sverige sökte bollar från utgångsytan till spelyta 3, och att vi sedan klagade en massa på vårt mittfält.
Ja, det är intressant. Men i ärlighetens namn så agerade de ju tennisnät igår.
Källström försökte att ta tag i lågriskspelet och hittade vänsterkanten med framförallt Kacaniklic några gånger.
Men Larsson och Elm fick mest se bollarna flyga fram och tillbaka över deras huvuden.

Sedan gör Sverige sina byten, back mot back, anfallare mot anfallare osv.
Nja, Hamrén borde varit mer kreativ och kanske vågat byta ut Grankvist, flyttat ned Larsson och Durmaz in framför.
Toivonen borde kanske ersatt Elm, och vi borde kanske låtit Kacaniklic, Källström och Larsson eller Durmaz bildat ett tremannamittfält, Zlatan framför och två anfallare.

Jag säger inte att bytena ovan hade gett Sverige en vinst. Men det hade sänt en signal. "Vi vill vinna, vi tror på det här".

Men men... Matchen är över, vi kan lägga den bakom oss.
Det är bara hoppas att landslaget själva gör samma analys som många andra, gårdagen var en av de sömnigaste matcherna sedan milleniumskiftet, nu kan det bara bli bättre!

//M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar