söndag 3 mars 2013

Strategi för social media

Igår (igen) var jag inne på fördelarna med att marknadsföra din förening på de sociala medierna som ex Facebook och Twitter.
Men dessa sidor kan också vara ditt sämsta val av marknadsföring.

Som jag var inne på igår så sprids informationen väldigt snabbt på de sociala medierna och en förening bör sätta sig ned och skapa ett policydokument för hur man ska använda dessa kommunikationsvägar.

Enligt mig väger dock fördelarna över och jag tycker att de allra flesta föreningar bör finnas med på dessa webbplatser.

Till att börja med, bestäm vilken känsla du vill att sidan ska ha, ex. ska den upplevas personlig, företagsam mm.
Skapa sidan på det sättet, med bilder, språk osv.

(Jag tror att en förening bör ha en personlig touch på sidan med inlägg som upplevs spontana men ändå med korrekthet).

Vad gäller bilder, banners och övrig design. TA HJÄLP!
Är du inte själv expert på photoshop så ska du inte heller redigera bilder till sidan.
Du har inte råd att upplevas "oproffsig" även om du vill upplevas personlig.

Steg 2, planen för vad du vill skriva bör vara klar innan du skapar sidan.
Det finns sidor där föreningar skriver två inlägg per vecka, ett inför match och ett efter matchen. Andra föreningar lägger upp flera inlägg om dagen.
Det viktiga är att du bestämmer dig för hur du vill göra.
Det mest pinsamma är de sidor som uppdateras tre - fyra gånger om dagen när sidan är ny och sedan vara uppdateras någon gång i månaden med "ursäkta den dåliga uppdateringen".

(Enligt mig bör en sida på Facebook uppdateras nästan dagligen. Ett A-lag kan publicera bilder från träningen och låta spelare uttala sig för att bygga upp en personlig relation till läsarna.
Ungdomssidan i en förening bör ha sina matcher i kalendern och bör uppdatera lite då och då med vad som händer i föreningen).

När du är klar med hur sidan ska bedrivas måste du börja med att skaffa "likes" och följare, det snabbaste sättet är att bjuda in sina vänner, och sedan be dem att bjuda in ännu fler vänner.
När du känner att antalet stagnerat en aning kan du kasta in tävlingar och priserna kan ex. vara matchbiljetter, supporterprylar eller presentkort på arenans kiosk mm.

Sista tipset för dagen är, ta dessa medier på allvar, tänk noga igenom hur du vill bedriva din strategi och plan.
Här finns massor av gratis marknadsföring om man gör det rätt, och ta hjälp när du kör fast!

//M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar