måndag 12 november 2012

Efter Fotbollsgalan

Som vanligt hade jag fel på det mesta, ex. årets målvakt, årets back, årets mittfältare, årets allsvenska nykomling, årets tränare men jag har slipat på bra bortförklaringar.
Vi börjar i omvänd ordning.
Årets tränare. Jag tycker att Elfsborg ändå var en klar guldkandidat. Det var betydligt mer otippat att Öster skulle dominera SE så i den grad som de gjorde. Därför ansåg jag att Roar Hansen förtjänade priset. Som Växjö-bo blev jag kanske lite för partisk i frågan.
Årets allsvenska nykomling. Alla nominerade var bra kandidater. Vem som helst kunde vunnit enligt mig, här gjorde jag dock tvärt om mot i den föregående kategorin och valde en spelare från guldlaget.
Årets mittfältare. Jag valde mellan Elm och Kim. Jag valde Elm, det blev Kim.
Oavsett vem av dem som vann så har båda gjort en fantastisk säsong, även Larssons säsong har varit grymt bra.
Årets back. Jag valde Olsson. De valde Mellberg. Jag är tveksam men han kanske får det för EM? På årsbasis tycker jag nog ändå att Olsson spelat på en högre nivå och presterat bättre än någon annan svensk back.
Årets målvakt. Nej, här blir det bara sjukt. Jag hade valt dem enligt följande: Hansson, Dahlin, Wiland. (De nominerade). Isaksson hade inte ens nominerats enligt mig. Jag förbluffas fortfarande över att han anses som "Sveriges bäste målvakt". Men visst. Grattis, fan.

I övrigt kändes hela Fotbollsgalan som en avslagen bärs. Det mesta var som tänkt självklart, Zlatan gjorde årets mål, vem annars? Zlatan blir årets anfallare, såklart! Och Zlatan har monopol på guldbollen. Ingen tvekan om det.
Humorinslagen i galan var under all kritik och när väl Soran Ismail lyckades så var det ingen som fattade att det var roligt.
Höjdpunkten blev istället Anders Svensson som gick från snälle tacco killen till alkisen från A-laget.
Till nästa år får vi hoppas att killar som Alex Kacaniklic, Tobias Sana och John Guidetti kan vara aktuella och på så sätt skapa lite konkurrens i en annars ganska tradig tillställning.

//M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar